Ansök senast: 2024-12-22

Verksamhetssamordnare Fastighet

Publicerad 2024-10-23

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Verksamhetssamordnare fastighet erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom fastighetssektorn, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. 
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser –
är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

Fastighetsavdelningen är ny och genomgår en omfattande förändringsresa.
Avdelningen leds av fastighetschefen och består av 26 medarbetare fördelade på 3 enheter med varsin enhetschef.

Rekryteringen av en verksamhetssamordnare är ett steg för att få organisatorisk kraft att driva utvecklingsfrågor, såväl stora som små.

I rollen som verksamhetssamordnare ingår du i fastighetsavdelningens ledningsgrupp och rapporterar direkt till fastighetschefen. Du är dess stöd i att utveckla och effektivisera verksamheten för att leverera bästa möjliga nytta. Arbetet innebär en samordnande roll och att verka för att processer och rutiner är ändamålsenliga, effektiva, och utförs enhetligt mellan enheterna inom fastighetsavdelningen. Det pågår även ett införande av digitala verktyg på avdelningen vilket du kommer att bli involverad i där en viktig nyckel är att se över hur arbetet bedrivs i processer och rutiner på avdelningen.
Du ska kontinuerligt verka för att effektiviseringar kan möjliggöras och stötta fastighetsavdelningen med datadriven insikt, exempelvis framtagande och analys av nyckeltal.
Rollen ställer krav på att du trivs med att jobba självständigt såväl som i grupp, att du är strukturerad i ditt angreppssätt och att du har förmåga att driva projekt- och utvecklingsinitiativ enligt satta tidsramar. Ibland agerar du som projektledare och samordnar arbetet inom avdelningen, ibland utför du arbetet själv.
Du är noggrann med god analytisk förmåga.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som verksamhetssamordnare kommer du främst att driva, bistå eller genomföra arbete i utvecklingsinitiativ initierade av ledningsgruppen på fastighetsavdelningen.

Samt:

  • Fungera som ledningsstöd till fastighetsavdelningen.
  • Samordna och utveckla strateginförande och digitalisering inom division gemensamma funktioner, tillsammans med övriga verksamhetssamordnare.
  • Driva, bistå eller genomföra arbete i utvecklingsinitiativ initierade av ledningsgruppen på avdelningen inom ramen för avdelningens strategiska resonemang och drivningsarbete.
  • Vara avdelningens representant i vissa utvecklingsinitiativ initierade utanför den egna funktionen.
  • Arbeta aktivt med införandet av digitala verktyg på avdelningen.
  • Driva, samordna eller genomföra arbete med avdelningens styrdokument, process- och metodutveckling.
  • Säkerställa att arbetssätt, rutiner och processer finns väl dokumenterade.
  • Ta fram och införa samt följa upp nyckeltal på avdelningen, t.ex. genom systeminförandet på avdelningen.
  • Ansvara för att se över utbildningar som fastighet tillhandahåller och om behov föreligger ta bort eller komplettera.
  • Driva eller bistå i arbetet med att digitalisera olika delar av fastighetsverksamheten.
  • Samordna arbetet med avdelningens strategiska resonemang. 

Om dig

Personliga egenskaper:

Du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och är lyhörd inför beställarens behov. Du har helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål. 
Sist men inte minst är du analytisk och löser uppkomna utmaningar utan att missa de långsiktiga strategierna och målen och ser logiken och sambanden i en komplex miljö.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:

Du har relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenheter.

Vidare har du: 

  • Har arbetat i fastighetsbranschen i minst 5 år.
  • Erfarenhet av att projektleda förbättrings- och utvecklingsinitiativ inom verksamhetsutveckling.
  • Goda kunskaper i Microsoft Office.
  • Mycket bra kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande:

  • Har tidigare erfarenhet av arbete i ledningsgrupper.
  • Tidigare erfarenhet av systeminförande på verksamhetssidan.
  • Erfarenhet av processutveckling.
  • Erfarenhet att arbeta inom statlig verksamhet.
  • Erfarenhet av att arbeta med verktyg för processmappning, exempelvis Viso.
  • Erfarenhet av att arbeta med verktyg för dataanalys, exempelvis PowerBI.
  • Certifierad utbildning i verksamhetsutveckling.
  • Erfarenhet av arbete med verksamhetsarkitektur och processkartläggning.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor i tjänsten förekommer inte i denna tjänst
  • Publiceringsdag: 23 oktober 2024.
  • Sista ansökningsdag: 13 november 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning.

Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;
Rekryterande chef, Christoffer Denkert, tel.010-350 90 80.
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Liknande jobb:

  • Åhus
Publicerad: 2024-09-15
  • Helsingborg