Ansök senast: 2024-12-20

Verksamhetssamordnare Inköp

Publicerad 2024-10-21

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Verksamhetssamordnare inköp erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom inköp, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. 
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål.
Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser –
är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

Inköpsavdelningen växer och genomgår en omfattande förändringsresa. Rekryteringen av verksamhetssamordnare är ett steg för att få organisatorisk kraft att driva utvecklingsfrågor, såväl stora som små. I rollen som verksamhetsutvecklare ingår du i ledningsgruppen inom inköpsavdelningen och är dess stöd i att utveckla och effektivisera verksamheten för att leverera bästa möjliga nytta. Arbetet innebär en samordnande roll och att verka för att processer och rutiner är ändamålsenliga, effektiva, och utförs enhetligt mellan kategorier och enheter inom inköpsavdelningen. Du ska kontinuerligt verka för att effektiviseringar kan möjliggöras och stötta inköpsverksamheten med datadriven insikt, exempelvis analys av inköpsspend och nyckeltal.

Rollen ställer krav på att du trivs med att jobba självständigt såväl som i grupp, att du är strukturerad i ditt angreppssätt och att du har förmåga att driva projekt- och utvecklingsinitiativ enligt satta tidsramar. Ibland agerar du som projektledare och samordnar arbetet inom avdelningen, ibland utför du arbetet själv. Du är noggrann med god analytisk förmåga.

Tjänsten är tillsvidare och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Resor i tjänsten kan förekomma och är då vanligtvis kopplade till projekt, leverantör eller något samarbete med annan TSO i Norden.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som verksamhetssamordnare kommer du främst att driva, bistå eller genomföra arbete i utvecklingsinitiativ initierade av ledningsgruppen eller av respektive kategoriteam på inköpsenheten.
Samt:

  • Vara inköpsfunktionens representant i vissa utvecklingsinitiativ initierade utanför den egna funktionen.
  • Driva, samordna eller genomföra arbete med avdelningens styrdokument, process- och metodutveckling.
  • Säkerställa att arbetssätt, rutiner och processer finns väl dokumenterade.
  • Ta fram och implementera metoder för beräkning av nyckeltal och spendanalys.
  • Ta fram och genomföra utbildningar om inköpsprocesser och arbetssätt till andra funktioner inom svenska kraftnät.
  • Driva eller bistå i arbetet med att digitalisera olika delar av inköpsverksamheten.
  • Samordna arbetet med avdelningens strategiska inriktning.

Om dig

Personliga egenskaper:

Du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och är lyhörd inför beställarens behov. Du har helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:

Du ska ha examen som civilingenjör, civilekonom, jurist, eller annan akademisk utbildning. Alternativt har du förvärvat motsvarande kompetens på annat sätt.

Vidare har du: 

  • Minst tre års affärserfarenhet från strategiskt inköp.
  • Minst två års erfarenhet av inköp inom LUF/LOU.
  • Erfarenhet av att projektleda förbättrings- och utvecklingsinitiativ inom verksamhetsutveckling.
  • Mycket bra kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift.

Meriterande:

  • Erfarenhet av processutveckling.
  • Erfarenhet av att arbeta inom statlig verksamhet.
  • Erfarenhet av att arbeta med verktyg för processmappning, exempelvis Viso.
  • Erfarenhet av att arbeta med verktyg för dataanalys, exempelvis PowerBI.
  • Utbildning inom projektledning.

Bra att veta

  • Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor i tjänsten kan förekomma och är då vanligtvis kopplade till projekt,
    leverantör eller något samarbete med annan TSO i Norden..
  • Publiceringsdag:        21 oktober 2024.
  • Sista ansökningsdag: 11 november 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
  • Personlighetstest kan komma att genomföras för slutkandidater.

Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;

Rekryterande chef, Karin Edin, tel.010-475 84 22.
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Liknande jobb:

  • Borås
  • Heltid
  • Arlöv
  • Heltid