Snabbfakta

    • Sundbyberg
    • Göteborg

Ansök senast: 2024-09-01

Sektionschef Projektteknik Luftledning

Publicerad 2024-07-03

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Sektionschef Projektteknik Luftledning erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, där du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten

Svenska kraftnät står inför en stor investeringsökning. Kraven på vår verksamhet har förändrats och ställer avsevärt högre krav på korta ledtider, effektivitet och en framåtlutad dialog med samhället. Efter en omorganisation med syfte att möta upp de nya kraven, har vi startat en ny sektion, Projektteknik luftledning - sektionen är en del av Avdelning Ledningsteknik. 

Som Sektionschef leder och samordnar du arbetet inom sektionens ansvarsområde där tre underliggande enheter står för den operativa verksamheten. I din roll kommer du också vara enhetschef för en av de underliggande enheter. Enheterna består av vardera ca 7-10 medarbetare.

I rollen som sektionschef Projektteknik luftledning är du med och utvecklar verksamheten så att vi får bästa möjliga luftledningar i vår anläggningsportfölj och att processer och kravställning kring projektering är effektiva och attraktiva att arbeta i. Du och dina två rapporterande enhetschefer bildar tillsammans sektionens ledningsgrupp, där du är ansvarig för den taktiska och strategiska utvecklingen av verksamheten inom sektionen i samarbete med avdelningens ledningsgrupp.

Du rapporterar till avdelningschef Ledningsteknik och är en del av avdelningens ledningsgrupp som nu består av tre ytterligare chefer.

I rollen ingår bland annat att:

  • ansvara för resurstillsättning för teknikstöd i ett antal investeringsprogram (kluster av projekt)
  • utveckling av verksamheten, strategiarbete, arbetssätt och processer i samarbete inom sektionen.
  • personalansvar för en grupp medarbetare som arbetar som teknikstöd i projekt.
  • övergripande budgetansvar för sektionen.
  • bygga upp och vidareutveckla sektionens verksamhet och kompetensområdet projektering på Svenska kraftnät
  • stor del nätverkande och samarbete med andra enheter och funktioner.

Svenska kraftnäts stora portfölj av projekt ställer höga krav på effektiva arbetssätt och kortade ledtider för både oss som verk, våra leverantörer och konsulter som alla arbetar i denna expansiva bransch. Det kommer vara en utmanande uppgift att driva den utveckling som behövs på ett hållbart och systematiskt vis, så att verksamheten flyter på och medarbetarna trivs på vägen. 

Vi har etablerat flera kontor runt om i Sverige för att hitta den kompetens vi behöver och för att våra anläggningar och projekt finns i hela Sverige. Du behöver kunna skapa team som klarar att överbrygga den geografiska distansen till varandra.

Om dig

För att trivas i den här rollen ser vi att du är samarbetsorienterad och duktig på att skapa team som har en kultur av samarbete och trygghet i stark utveckling. För att driva processer och nå högt uppställda mål är du resultatorienterad och bra på att hitta lösningar för utveckling i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du stabil och hänsynstagande och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare och med framgång nå ut till både interna och externa kontaktytor.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du har en ingenjörsexamen inom exempelvis samhällsbyggnad/väg och vatten/bygg, elkraft/energiteknik, maskinteknik, eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Vidare har du:

  • Flerårig chefserfarenhet av personalansvar och resultatansvar.
  • Egen erfarenhet av projektering av komplexa infrastrukturprojekt.
  • Kompetens och arbetslivserfarenhet inom förändringsledning i organisationer med gott resultat.
  • Flerårig erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete samt förmåga att omsätta strategier till praktiskt genomförande med dokumenterat goda resultat.
  • Du är kommunikativ och uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift

Vi ser det som meriterande om du har:

  • Goda kunskaper i entreprenadjuridik och/eller konsultinköp och uppföljning.
  • Erfarenhet som chef med personal- och resultatansvar på mellannivå eller högre (chef över andra chefer).
  • Erfarenhet från energibranschen.
  • Erfarenhet som chef inom statlig verksamhet.

 Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Göteborg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid.
  • Resor förekommer i denna tjänst. Om placeringsort annan än Sundbyberg kommer det oftast vara resor till huvudkontoret i Sundbyberg (ca 2ggr/mån) ibland till projekt eller annan verksamhet en handfull gånger per år.
  • Sista ansökningsdag är onsdag 14 augusti, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning.
  • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester.

I denna rekrytering så samarbetar vi med Avancos, för frågor om rollen kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 076–0080592 eller mejl annica.nilsson@avancos.se. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Liknande jobb:

  • Bromma stadsdelsområde
  • Heltid
Publicerad: 2024-05-08
  • Västerås