Karriärstips

HÄR SKAPAS FRAMDRIFT TILL VÄRLDENS FARTYG

Ett par kilometer (1 nautisk mil, 1852 m) utanför Kristinehamn finns Kongsberg Maritime Sweden AB:s anläggning alldeles vid Vänerns strand, strax intill en småbåtshamn där några av företagets medarbetare har sina båtar. Dessa dock något mindre än de vars propellrar det handlar om inne på anläggningen. Här produceras propellrar till världens största fartyg.

Kongsberg Maritime är världsledande inom marin framdrift och utvecklar kontinuerligt nya produkter och tjänster. Verksamheten i Kristinehamn omfattar avdelningar för utveckling, design och försäljning av framdrivningssystem och dess styrsystem, monteringsverkstad och eftermarknadsavdelning. Det bedrivs också hydrodynamisk forskning och utveckling vid Kongsberg Hydrodynamic Research Centre som också är lokaliserat i Kristinehamn.

Mattias Skrinning
VP Global Customer Support

Tidigare tillhörde vi Rolls-Royce, men sedan april i år är det Kongsberg Maritime som är ny ägare. Då Kongsberg främst är inriktade på styr- och kontrollsystem är det en perfekt matchning med våra propellrar och tillhörande produkter. På så vis kan vi bygga större integrerade och kompletta system. Företaget finns i 35 länder och blir nu en ännu större global aktör. Efter några års nedgång i fartygsbyggande ser vi nu en ökad orderingång och omsättning, särskilt genom att det byggs fler kryssningsfartyg där vi har många av våra kunder.

Michael Forslund
Technical Product Manager POD

– Förra året lanserade vi en ny produkt, ELegance POD, som i form och funktion är ungefär som en elektrisk utombordare. Det är en elmotor integrerad med propellern som monteras i aktern på fartyget, därmed behövs ingen drivaxel inne i fartyget. Det är en rejäl ”aktersnurra” där den minsta väger 27 ton med propellrar på upp till 5–6 meter i diameter. Båtarna som produkten är avsedd för är från cirka 70 meter och uppåt. Eftersom man inte har axlar så blir det låga vibrationer och inte så mycket buller, vilket kan vara lämpligt till kryssningsfartyg. – Kongsberg Hydrodynamic Research Centre är en viktig del i produktionen. Där tar man fram formen på produkterna, och designen på propellerbladen samt gör utprovning i kavitationstunnlar med skalmodeller.

Julia Palmqvist
HR specialist

– Det går bra för Kongsberg i Kristinehamn, vi har de senaste två åren anställt många inom olika ingenjörsområden, exempelvis maskin, hydraulik och elektronik. Just nu letar vi efter en konstruktör samt en kvalitetsingenjör, vi rekryterar både från Kristinehamn och där det finns högskoleutbildningar som matchar vår verksamhet. Ibland krävs specialkompetens och då rekryterar vi från andra delar av landet, exempelvis serviceingenjörer. I den rollen är det inget måste att de är stationerade i Kristinehamn, eftersom det förekommer resor till kunder över hela världen. Som företag tycker vi mångfald är viktigt och jobbar med att få in en större bredd till företagets olika teknikområden. Detta lägger vi fokus på under rekrytering, som jag främst arbetar med.

Maria Bergsman
Contract Management

– Jag har jobbat på företaget i tretton år och tycker att det är väldigt roligt, här finns alla möjligheter att utvecklas och få arbeta med spännande produkter och ny teknik. Som projektledare är man med i hela kedjan från order till slutlig produkt. På propellersidan har jag såväl fiskebåtar till Danmark, som kryssningsfartyg till Korea. Och nu arbetar jag även med den helt nya produkten ELegance POD. Genom att samarbeta med andra delar av organisationen får jag insyn i ett antal enheter och system som integreras för att det ska kunna fungera. Min roll är att hålla ihop alla delar i produktionen med kontrakt och ekonomi, och ha kontakt med kunderna som finns över hela världen. Varje produkt är unikt framtagen för ett specifikt fartyg, så här går ingenting på löpande band.

Sponsrat innehåll framtaget av Kongsberg Maritime Sweden AB