Ansök senast: 2024-11-16

Teamleader IT-Driftcentral

Publicerad 2024-09-17

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Teamleader för IT-Driftcentral erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.

Om tjänsten

Enheten IT-Driftcentral tillhör avdelningen IT Infrastruktur och Drift och är del av IT-divisionen på Svenska kraftnät. Enheten består idag av 12 medarbetare som arbetar tätt tillsammans med övriga kontrollrummet samt övriga IT-förvaltningar. IT-Driftcentral behöver växa för att kunna hantera verksamhetens förändrade behov.

Som team lead för IT-Driftcentral tillhör du enheten som ansvarar för att övervaka Svenska kraftnäts IT-tjänster och säkerställa en hög driftsäkerhet 24/7. Enheten har också ett förvaltningsansvar för Svenska kraftnäts centrala observerbarhets- och monitoreringsplattformar.

I denna roll leder du ett team på 9 personer bestående av kompetenta, positiva och förändringsbenägna specialister som jobbar på plats 24/7. Du samarbetar nära de kollegor som ansvarar för andra områden inom avdelningen IT Infrastruktur och Drift. Du rapporterar till enhetschefen för IT-Driftcentral.

Ditt ansvarsområde omfattar första linjesupport IT-Driftcentral (24/7 systemövervakning på plats). Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Leda leveransen för IT-Driftcentral genom att styra, planera och följa upp det dagliga arbetet.
  • Utveckla och effektivisera IT-Driftcentral funktionen inom Svenska kraftnät.
  • Optimera hanteringen av incidenter, requests samt problemärenden för IT-Driftcentral och andra intressenter.
  • Driva automation och effektivisering inom IT-Driftcentral.
  • Samverka med interna intressenter inom Svenska kraftnät.
  • Delta i arbetet med att ta fram en strategi och roadmap för IT-Driftcentral.
  • Eskalera incidenter, requests och problems som inte hanteras inom rätt tid.
  • Informera på intranätet om nya funktioner, störningar och problem på Intranät.
  • Ansvara för optimering av berörda IT-processer.
  • Ansvara för utbildning.
  • Tillsammans med processägare för berörda processer samt ansvariga för ServiceNows optimera process och verktygsstöd.
  • Ansvarig för schemaläggning.
  • Säkerställa och följa upp upprättade SLA/KPI:er.

 I rollen ingår många kontaktytor, framförallt internt, men även externt i form av leverantörskontakter med mera. Samtidigt som du jobbar med flera spännande förändringsarbeten för att öka övervakningsförmågan så arbetar du även med vårt ständiga fokus på IT-säkerhet.

Om dig

Du bemöter utmaningar med handlingskraft och brinner för strukturerat problemlösning och förbättringsarbete. För rollen söker vi en ansvarsfull person som är stabil och kan samordna och vara en god kommunikatör. Du gillar att ha kundkontakt, ge god service och trivs med att arbeta i team. Utöver detta är du nyfiken, hjälpsam, lyhörd, gillar att prata med människor och att dela med dig av dina kunskaper.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Vidare ser vi att du har eftergymnasial examen inom IT, systemvetenskap eller motsvarande utbildning eller arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har även:

  • Minst 2 års erfarenhet av arbetsledning, till exempel i en roll som teamleader, projektledare, funktionsansvarig eller annan roll som har inneburit att leda ett team med medarbetare.
  • Minst 2 års erfarenhet av arbete i 1:a eller 2:a linjens support av Windows och/eller Linux miljöer.
  • Erfarenhet av att jobba i ärendehanteringssystem (ITSM).
  • Erfarenhet av att arbeta med incident, request och problem processerna i IT Service Management.
  • Erfarenhet av att arbeta med kravställning mot drift- eller utvecklingsteam.
  • Erfarenhet av förbättringsarbete när det gäller incident, request och problem.
  • God förmåga att kommunicera både muntligt och skriftligt på svenska och engelska.

 Vi ser det som meriterande om du har:

  • Erfarenhet av monitorering och larmhantering.
  • Arbetat i en 24/7 NOC/systemövervakningsfunktion.
  • Kunskaper inom nätverk och kommunikation.
  • Erfarenhet av Unix/Linux.
  • Erfarenhet av agila arbetssätt.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg /Stockholm
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Sista ansökningsdag är 4 oktober. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning.
  •  I denna rekrytering samarbetar vi med IDG Recruitment. Kontakta rekryteringskonsult Oscar Nordström, oscar.nordstrom@idg.se alternativt Maria Sahlén rekryterare hos Svenska kraftnät, 010-489 20 27, maria.sahlen2@svk.se om du har frågor. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Liknande jobb:

Publicerad: 2024-08-21
  • Sundsvall
  • Heltid
  • Karlskoga
  • Heltid