Ansök senast: 2022-11-22

Svenska kraftnät söker inköpare med inriktning entreprenadupphandling

Publicerad 2022-09-23

Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät är inne i en expansiv fas präglad av stora investeringar med syfte att bygga ut och förnya Sveriges stamnät för el.

Inköpsavdelningen växer och står inför utmaningen att optimera inköpsaffären.

Inköpsfunktionen på Svenska kraftnät har en kategoriorienterad organisation.

Inköpsfunktionens uppdrag är att stödja Svenska kraftnäts verksamhet och förändringsresa genom utveckling av ledarskap, kultur, varumärke och verksamhet. Inköpsavdelningen växer och står inför en utvecklingsprocess att optimera inköpsaffären. Avdelningen består idag av ca 25 medarbetare och ett antal konsulter, som arbetar med upphandling av såväl nybyggnation som förvaltning och underhåll av befintliga anläggningar.

Vi växer och söker nu inköpare med erfarenhet och intresse för teknik och entreprenadupphandling till våra enheter.

Om tjänsten

I rollen som inköpare, kommer du även att ansvara för att stödja förvaltningsorganisationen med kommersiella frågor. Arbetet innebär tolkning av avtalshandlingar, stöd vid hantering av kvalitetsavvikelser, vägleda medarbetare som nyttjar avtalen, omförhandlingar och förhandling av ändringar och tillägg, samt att löpande arbeta med att utveckla och förbättra avtal och rutiner.

Du kommer också att driva hela upphandlingsprocessen. Processen innebär att sätta en upphandlingsstrategi, bestämma vilka affärsmodeller man kan ha, affärspaketering, ta fram och annonsera förfrågningsunderlag, jobba med utvärderingen, anbudsgenomgångar, förhandlingar och till slut få till tilldelning och avtal.

Upphandlingar på Svenska kraftnät genomförs enligt LUF, Lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna. 

Tjänsterna är tillsvidareanställningar på heltid, placerade på Svenska kraftnäts huvudkontor i Sundbyberg. Resor kan förekomma, men inte på regelbunden basis.

Dina arbetsuppgifter

Rollen innebär ett tvärfunktionellt och nära samarbete med interna beställare, projektledare, teknikspecialister, underhållsingenjörer, avtalsförvaltare, ansvariga för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare. Som inköpare driver du upphandlingsprocessen i de projekt du ansvarar över. Du arbetar närmast med Nät divisionen, men har även stöd hos dina inköpskollegor. Vi ser att du ska kunna bidra i arbetet med förbättringsaktiviteter och strategiska initiativ.

För att trivas i rollen ser vi att det är av vikt att du har ett intresse för teknik då det oftast är högt teknikinnehåll i våra upphandlingar.

Vårt arbetssätt innebär att alla på enheten är delaktiga i utvecklingen av verksamheten genom ett integrerat och tvärfunktionellt samarbete som kännetecknas av hög kollektiv förmåga och tillit till varandra.

Din bakgrund

Vi söker dig med relevant utbildning för tjänsten; Civilingenjör, civilekonom, jurist eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som vi bedömer likvärdig.

Vidare ser vi att du har:

  • Några års erfarenhet från inköp, anbudsarbete, produktledning, projektledning eller liknande.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både i tal och skrift

Vi ser gärna att du har erfarenhet av:

  • LUF/LOU
  • Entreprenadavtal (AB/ ABT) eller andra vanlig förekommande standardavtal
  • Infrastrukturbranschen och byggbranschen

Dina personliga egenskaper

Du är relationsskapande och har hög samarbetsförmåga, rollen innebär en nyckelposition med många kontaktytor internt och externt. Du är lyhörd inför beställaren samt använder din profession genom att hålla samman upphandlingsprocessen. Du lägger vikt vid och har förståelse för regelverk och säkerhetsaspekter som Svenska kraftnät arbetar efter.

Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren. Du kommer arbeta självständigt och det ligger under ditt ansvar att nå uppsatta mål samt leverera till organisationen och de beställare du samarbetar med. Om du har lätt att se till helheten och arbeta på ett strukturerad sätt, kommer du vara rätt person på rätt plats i denna roll.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna rekryterande enhetschefer Nicoleta Teunis, nicoleta.teunis@svk.se eller Magnus Rubertson, magnus.rubertson@svk.se, alternativt Rekryterare Lennart Jansson, e-post: lennart.jansson@svk.se.
Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast 16 oktober 2022. Vi behandlar ansökningar löpande så vi välkomnar din ansökan så snart som möjligt.

 

 

Liknande jobb:

Publicerad: 2022-09-15
  • Göteborg
  • Heltid
Publicerad: 2022-08-08
  • Västerås
  • Heltid
  • Stockholm
  • Deltid