Snabbfakta

    • Borlänge
    • Eskilstuna
    • Gävle
    • Göteborg
    • Solna
    • Västerås
  • Heltid
  • Konsultuppdrag

Kategorier:

Ansök senast: 2024-05-12

Nationell samordnare informationshantering vägsystem

Publicerad 2024-04-18

Har du erfarenhet av att arbeta med informationshantering samt ett intresse för digitalisering och metodutveckling? Läs noga - vi söker en Nationell samordnare för informationshantering och analys infrasystem!

Som Nationell samordnare på avdelningen Vägsystem ansvarar du för att tillhandahålla och samordna teknikområdesgruppens operativa, taktiska och - tillsammans med gruppen- strategiska informationshantering. Teknikområdesgrupp (TOG Infrasystem innefattar eltekniska installationer och ITS-utrustning geografiskt placerat över hela landet utmed det statliga vägnätet. Exempel på installationer som ingår är trafiksignaler, belysning, styr- och reglersystem för tunnlar, om ställbara skyltar etc. Nästan samtliga installationer är uppkopplade mot en särskild IT-miljö.

Teknikområdesgruppen har till detta en relativt omfattande och komplex informationsarkitektur, som sträcker sig över hela livscykeln. Förenklat kan man förklara att navet i detta ekosystem av information utgörs av Trafikverkets underhållsystem, Maximo (IBM), som håller ett anläggningsregister och åtgärdshantering baserat på en enhetlig anläggningsstruktur och kodning (referensbeteckning) av objekt med tillämpning av ISO standard. Kopplat till Maximo finns bl.a. ett kartgränssnitt och analyssystem (PowerBI). Vidare finns även ett tillhörande DMA system (i dagsläget CHAOS) där information mellan anläggningsregister och kringliggande system är länkat på objektsnivå. Till ekosystemet hör även kopplingar till andra IT-system såsom tex NVDB och "ledningskollen" (PTS) etc.

I syfte att nå en ökad digitaliserad tillgångsförvaltning är en viktig arbetsuppgift att stödja teknikområdesansvariga i att utveckla strategier, arbetssätt och rutiner samt verka för en kunskapsuppbyggnad och kompetensförsörjning såväl internt som externt. En viktig del i tjänsten är att vara samordnande och sammanhållande kravställare och specialist kopplat till förvaltningarna av Maximo och Chaos med tillhörande regelverk, arbetssätt och instruktioner. Du blir därför en viktig länk i att säkra ett effektivt och nära samarbete med de olika samverkande avdelningarna och funktionerna internt Trafikverket genom bl.a. företräda TOG vid olika möten och utvecklingsprojekt.

Du ansvarar även för att tillhandahålla och säkerställa ett fungerande verksamhetsnära teknikstöd "indatahantering och teknisk support" för infrasystem samt för att säkerställa en effektiv ärendehantering och kabelsutsättningsverksamhet genererat från "ledningskollen". Verksamheten utförs idag främst av konsulter som genom olika avtal utför efterfrågat och kravställt stöd till hela verksamheten.

I tjänsten ingår det även att ständigt fånga behov av utveckling och förbättring av system och arbetssätt. Som ett resultat av detta kommer du därför ansvara för och ingå i olika utrednings- och utvecklingsprojekt tillsammans med interna och externa parter. Resor, främst inom Sverige, förekommer.

Vill du tillsammans med oss vara med på resan till en mer prediktiv och smartare tillgångsförvaltning? Då hoppas vi att vi får läsa just din ansökan!

Vem är du?

För att trivas och lyckas i den här rollen behöver du ha god förmåga att samarbeta, skapa och vårda goda relationer. Du kommer att vara sammankallande och drivande i olika sammanhang och arbeten som kräver att du har goda ledaregenskaper. Du är strukturerad och kvalitetsmedveten i dina åtaganden och är en bra problemlösare tack vare din goda analytiska förmåga. 

Vi söker dig som har:

  • högskoleutbildning om minst 180 hp med en för tjänsten relevant inriktning (transportsystem/ samhällsbyggnad etc), alternativt motsvarande kompetens förvärvad genom annan utbildning och erfarenhet som vi bedömer likvärdig
  • flerårig erfarenhet i närtid av att arbeta med Maximo eller motsvarande underhållssystem/ tillgångsförvaltningssystem utifrån informationshanteringsperspektiv
  • flerårig aktuell erfarenhet av att arbeta som beställare/ teknisk konsult/ motsvarande roll hos utförare inom samhällsbyggnadsbranschen
  • erfarenhet i närtid av att arbeta med CAD-verktyg (e.g. AutoCad, Revit) utifrån ett informationshanteringsperspektiv
  • mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
  • goda kunskaper i engelska i tal och skrift.

Det är meriterande om du har:

  • erfarenhet i närtid av att arbeta inom ledande och styrande roll inom samhällsbyggnadsbranschen (projektledare/ uppdragsledare/ personalansvarig chef)
  • erfarenhet av att arbeta med ekonomisk uppföljning och verksamhetsplanering
  • erfarenhet av att arbeta med förvaltning av IT-system enligt PM3 eller motsvarande förvaltningsmodell
  • erfarenhet av att arbete med tillgångsförvaltning enligt ISO 55001
  • arbetat med BIM-relaterade frågor
  • erfarenheter av TNE/ArcGIS/ArcMaps geodatasystem.

På Trafikverket arbetar vi för att genomföra fördomsfria rekryteringar och i linje med detta är vårt fokus riktat på kandidaters kompetens och potential. De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer därför att ligga till grund för vårt första urval. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du även bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

Vad händer härnäst? Om du går vidare i rekryteringsprocessen kommer du att få göra webbaserade tester som skickas ut digitalt strax efter att sista ansökningsdagen har passerat. För de kandidater som därefter går vidare till intervju sker dessa via Skype och är planerade att äga rum v. 22/ 2024. Vi håller dig informerad löpande via din angivna e-post. Vi använder främst mejl (från mejladress: noreply@heroma.se) för att göra utskick och kallelser. Kolla gärna din inkorg och även skräppost regelbundet under denna tid för att vara säker på att du får all information från oss.

Önskar du att arbeta delvis på distans? I den här tjänsten kan det finnas möjlighet att arbeta hemifrån upp till 40 procent av din arbetstid.

#LI-Hybrid

#LI-EB1

De frågor som du får besvara när du skickar in din ansökan kommer att ligga till grund för det första urvalet vi gör. Om det inte står något annat i annonsen vill vi att du bifogar ditt CV. Vi har slutat begära in personligt brev eftersom vi inte har med det som del av urvalsunderlaget.

Inom verksamhetsområde Underhåll ansvarar vi för leveransen av säkra och tillgängliga vägar och järnvägar. Genom att förvalta, underhålla och utveckla det befintliga och framtida väg- och järnvägssystemet lägger vi grunden för näringslivets godstransporter och miljoner människors resande - varje dag, året om. Kompetensutveckling står högt på vår agenda, oavsett vilken roll du har eller var du befinner dig i yrkeslivet. Hos oss gör du skillnad!

På Trafikverket jobbar vi med att göra Sverige närmare. Vi tror på att en förening av olika erfarenheter, bakgrunder och perspektiv är den bästa grunden för att bygga en arbetsplats fri från diskriminering och en miljö där alla trivs och gör sitt bästa. Vi tror på mångfald där den gemensamma nämnaren är pålitlighet, engagemang och mod. För det är så vi bäst representerar vårt samhälle.

Liknande jobb:

Publicerad: 2024-04-26
  • Göteborg
  • Heltid
Publicerad: 2024-04-19
  • Sundsvall
  • Heltid