Ansök senast: 2024-12-13

Enhetschef kommunikation

Publicerad 2024-10-14

Vill du bli en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Vi söker nu en chef för enheten Kommunikation i nätutbyggnad till vår växande kommunikationsavdelning. Vi söker dig som vill arbeta i en utvecklande miljö och bidra till att Sverige ska ha en hållbar och säker elförsörjning.

Energiomställningen och elektrifieringen av samhället är förutsättningar för samhällsutveckling och att nå de energi- och klimatpolitiska målen. Svenska kraftnäts roll i detta är avgörande. Investeringarna i stamnätet för el är stora och förväntningarna på snabb utbyggnad är höga. Nya förutsättningar kräver ett annat sätt att styra och övervaka elsystemet. Detta gör att intresset för oss och våra frågor är stort. Effektiv intern och extern kommunikation är en viktig pusselbit för att Svenska kraftnät ska lyckas med sitt uppdrag.

Kommunikationsavdelningen ingår i division Gemensamma funktioner som via sju expertfunktioner bidrar till att Svenska kraftnät på bästa sätt kan leverera på sitt samhällsuppdrag och förverkliga sina mål. I divisionen ingår kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, fastighet, hållbarhet samt säkerhet och beredskap.

Om tjänsten

Som chef på Kommunikationsavdelningen blir du en av tre enhetschefer som rapporterar till Kommunikationsdirektören och ingår i avdelningens ledningsgrupp.

Avdelningen är under uppbyggnad och kommer att bestå av ett 30-tal medarbetare samt ett antal konsulter fördelat på tre enheter. Enheten Kommunikation i nätutbyggnad består för närvarande av sju medarbetare och ett antal konsulter. Den främsta kontaktytan blir mot division Nät och framförallt de avdelningar som verkar inom anläggningsinvesteringar och stations- och ledningsprojekt.

I arbetsuppgifterna ingår att:

  • leda, utveckla och driva den enhet som har fokus på nätutbyggnadens kommunikationsbehov vilket innefattar såväl stöd i den tidiga samhällsdialogen som i program- och projektfasen.
  • tillsammans med avdelningens ledningsgrupp utveckla verksamheten inom kommunikationsområdet både inom avdelningen och för Svenska kraftnät.
  • arbeta nära ledningen för en av verkets större divisioner där du förväntas ta en aktiv roll för att tillsammans med divisionsledningen utveckla verksamheten med fokus på värdeskapande kommunikation.
  • driva ett strategiskt kommunikationsarbete som stöttar genomförandet av Svenska kraftnäts vision, strategi och mål.
  • leda medarbetare till att arbeta integrerat med verksamheten och i nära samarbete inom avdelningen för att uppfylla vår gemensamma vision, strategi och mål

Om dig

För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor både inom och utanför avdelningen. Du är van att föra fram din talan samt vinna andras respekt genom att lägga fram relevanta argument.
För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. 

Skallkrav.

  • Vidare ser vi att du har relevant högskole- eller universitetsutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller motsvarande som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Du har även:
  • Minst 10 års erfarenhet av operativt och strategiskt kommunikationsarbete i en större organisation.
  • Flerårig chefserfarenhet och erfarenhet av ledningsgruppsarbete.
  • Erfarenhet av arbete med kommunikation som ett centralt verktyg för ledning och styrning.
  • Erfarenhet av att driva utveckling för ett mer strategiskt och proaktivt kommunikationsarbete.
  • Mycket god förmåga att formulera dig i tal och skrift i så väl svenska som engelska.

    Meriterande krav
  • Arbetat inom offentlig verksamhet.
  • Erfarenhet av arbete med samhällsrelationer.
  • Erfarenhet av kommunikationsarbete inom organisationer som verkar inom energi, infrastruktur, IT, projekt eller teknik.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Stockholm/Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Resor förekommer i denna tjänst (Används vid behov om det är relevant för tjänsten)
  • Sista ansökningsdag, 2024-11-04, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester

Kontakta gärna rekryterande chef Yvonne Näsström, tel. nr. 010-475 99 22 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén, tel. nr. 010-475 80 07. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Liknande jobb: