Karriärstips

Nybliven chef? Tänk på det här!

Att bli tillfrågad att bli chef är att få ett stort förtroende på sina axlar, men det kommer med en del förändringar som en inte alltid tänker på. När du får en högre position, antingen genom att byta arbetsplats eller klättrat inom företaget är det många lätta fällor att kliva i.

Den största överraskningen för många nyblivna chefer är skillnaden från att vara en i gänget till att vara chefen. Det gäller givetvis inte alla arbetsplatser, men det är allmänt känt att chefen inte ska vara omtyckt, bara för att. Även fast du är samma person som när ni var kollegor. När du blivit chef får du ett annat helhetsansvar, du får mer information till dig och måste ibland ta beslut dina medarbetare inte gillar, vilket kan resultera i mindre roliga reaktioner mot dig. Detta kan alltså tära på den relationen som fanns innan du blev chef, i de flesta fallen kommer du inte kunna vara ”kompis” med dina gamla kollegor på samma sätt längre – det gäller det att vara beredd på. De chefer som inte lyckas göra omställningen från anställd till chef är ofta de som sedan inte lyckas, då de anställda behöver en ledare. Dock viktigt att poängtera är att det är otroligt farligt att isolera sig från gruppen, så när du är ny i chefsrollen – se till att vara med på luncherna, prata och skratta i korridorerna och följ med på den där AW:n du blev bjuden till. Annars kan det lätt bli ett ”vi och dem”, där medarbetarna kan tycka att du nu tror dig vara viktigare än dem.

En annan fälla många nya chefer ofta kliver i (gäller även nyanställda), är att vilja för mycket på en och samma gång. Här ska allt omorganiseras, resultaten ska lyftas med 300 % eller alla processer ska effektiviseras. På samma gång, och snabbt ska det gå. Att komma in på en ny arbetsplats eller ny roll kan nog många känna igen sig i att du vill prestera ditt absoluta max, för att visa att du förtjänar att vara där. Att försöka ändra allt på samma gång brukar dock aldrig sluta bra. Det blir svårt för dina medarbetare att se ledarrollen hos dig och du istället jagar dina mål själv, då gruppen inte förstått syftet. Låt dig själv istället landa lite i din nya roll, ta en sak i taget och fokusera på att lära dig – du har tid att förändra, förbättra och prestera.

När du är ny som chef är det viktigt med kommunikation, både mellan dig och dina medarbetare men också till din chef. Här kan det vara bäst att faktiskt överkommunicera i början, var tydlig med var du vill och vad du vill uppnå i gruppen. Genom att vara övertydlig med dina kollegor minskar risken för misstolkningar och förvirring i teamet. Om du dessutom är tydlig med hur du är som ledare, hur du vill att processer ska fungera och fråga efter vad som förväntas av dig ger det ett större förtroende för dig som ledare och en öppenhet där det inte kan viskas om att du egentligen vill någonting annat än det du säger. När det kommer till kommunikation handlar det också om att ge feedback till dina medarbetare. Alla växer några centimeter av att få positiv feedback, och det kan göra att dina medarbetare tar ner garden en aning, och släpper in dig som ny chef. Viktigt är också att vara tydlig med den konstruktiva feedbacken. Tänk på att den konstruktiva feedbacken ska komma från att utveckla medarbetaren, för att effektivisera eller prestera bättre som grupp, inte för att belysa en bristande kvalitet hos någon; feedback ska vara personlig, konkret och specifik.

Avslutningsvis, var snäll mot dig själv. Har du aldrig haft chefsansvar tidigare kommer den första tiden vara något förvirrande. Hur mycket ska du behöva jobba, vilka beslut ska du ta, i vilka processer ska du vara delaktig, stoppar du upp processer för att du fick mycket att göra, vad kan du delegera? Det är många frågor, som du inte behöver besvara på en gång. Det finns många ledarskapsutbildningar du kan gå för att snabba på processen om det skulle behövas, där du får kunskaper och trygghet i att du inte kliver snett där många andra gör. Med största sannolikhet har du blivit chef för att företaget har förtroende för dig och din förmåga – kom ihåg det. Att ha i tankarna är att du faktiskt inte kan göra allting själv, utan våga be om hjälp. Du är visserligen arbetsgivarens representant, men måste också ta tillvara din grupp och dina medarbetares intressen och representera dom i organisationen, ni vinner och förlorar som ett lag.


Är du kvinna och ny som chef inom ingenjörsbranschen? Under våren lanserande Female Engineer Network ”Lär känna dig själv och bli en bättre ledare!”, nu följer vi upp med att introducera chefseminariet ”Tillit och arbetsglädje på arbetsplatsen!”. 

Under seminariet får du möjligheten att:

  • Träffa och nätverka med kvinnliga chefer inom din bransch
  • Kvalificerad rådgivning från en av Sveriges mest eftertraktade psykolog – Anne Grefberg
  • Lyssna på föreläsning om arbetsglädje på arbetsplatsen av Anne Grefberg
  • Lära dig hur produktivitet och samarbete kan leda till tillit

Håll utkik i våra kanaler, bokningen öppnar inom kort! 


Vill du som arbetsgivare delta som medarrangör? Kontakta oss så berättar vi mer! 

Kontakta oss