Snabbfakta

    • Göteborg
  • Heltid

Kategorier:

Ansök senast: 2025-01-12

Searchspecialist till HR-stöd - Göteborg

Publicerad 2024-12-19

Searchspecialist till HR-stöd Väst/msv

HR i Skanska Sverige har som målbild och uppdrag att tillsammans med verksamheten skapa den bästa medarbetarupplevelsen. Vi bidrar med kompetens och struktur inom ledarskaps- och organisationsområdet för att stärka verksamhetens förmåga att prestera goda resultat.

HR-stöd är en del av People Hub, en shared service funktion, vars viktiga uppdrag är att tillsammans med Helpdesk och HR-administration leverera ett verksamhetsnära, tillgängligt och värdeskapande stöd till hela Skanska Sverige.

I HR-stöds tre geografiska team arbetar HR-konsulter med arbetsområdena rekrytering, search och chefsstöd. Till gruppen som stöttar i geografi Väst och Mellansverige söker vi nu en searchspecialist med placering i Göteborg.

Om rollen

Som searchspecialist stöttar du chefer samt kollegor i rekryteringsärenden med search för att få bättre underlag i rekryteringarna. Du arbetar även kontinuerligt med att effektivisera arbetssätt inom området.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är att:

  • Identifiera, attrahera och rekrytera kandidater med nyckelkompetens inom främst byggproduktion och projektutveckling
  • Arbeta proaktivt med att bygga upp ett kontaktnät av kandidater för framtida roller inom Skanska
  • Kontakta och följa upp kandidater med telefonintervjuer
  • Coacha chefer i dialogen med potentiella kandidater
  • Administrera, dokumentera och säkra framdrift
  • Genomföra digitaliserad referenstagning

Din vardag påminner om detektivens – du kartlägger geografier, marknader, branscher och nätverk i jakten på vår nästa medarbetare. Du är också den som tar första kontakten med kandidater till exempel via LinkedIn eller telefon.

Tjänsten är på heltid och tillsvidare och du rapporterar till gruppchefen för HR-stöd i geografin Väst och Mellansverige. Placeringsort är Göteborg.

Vad har du med dig in i rollen?

  • Du har eftergymnasial utbildning inom personal eller marknadsföring och minst två års erfarenhet av rekrytering med fokus på search eller annan erfarenhet från branschen.
  • Du har minst 2 års erfarenhet av searcharbete via LinkedIn Recruiter.
  • Du har erfarenhet av proaktivt searcharbete som innebär att ta kontakter både per mejl och telefon.
  • Meriterande är om du har tidigare certifiering eller erfarenhet av arbetspsykologiska tester.

Vem är du?
För att trivas i rollen är du en driven processledare med intresse för varumärkesbyggande och relationer.

Du tänker utanför boxen och ger dig inte i första taget. Då uppdragen pågår parallellt är struktur, dokumentation och uppföljning avgörande i kontakten med kandidater och i uppföljning till chef. I jobbet har du ett nära samarbete med övriga kollegor inom rekrytering och search. Du talar och skriver flytande svenska.

Viktigt för att du ska trivas är också förmågan att:

  • Strukturera, planera och prioritera i det dagliga arbetet
  • Kommunicera och skapa förtroendefulla samarbeten och relationer med både chefer och kandidater
  • Ta många nya kontakter via telefon och LinkedIn
  • Jobba proaktivt

Ansök nu eller senast den 12 januari 2025!

Har du frågor om tjänsten är du varmt välkommen att Johanna Schäfer, Gruppchef på 010- 448 30 18, dock mellan 20/12-2/1 är det julledigt och har du frågor är du välkommen att höra av dig den 3/1 eller senare.

Välkommen till Skanska!

Våra medarbetare är vår främsta styrka och det är viktigt att du känner dig trygg hos oss. Vi vill att du ska trivas på jobbet och ha kul med dina kollegor. Vi lovar dig som medarbetare en ständig kompetensutveckling och tillhandahåller en rad internutbildningar, befattningsspecifika program och internationella utvecklingsmöjligheter. För oss är hälsa och säkerhet extra viktigt och det ligger även som grund för våra förmåner till dig som anställd på Skanska.