Snabbfakta

    • Sundbyberg
    • Sundsvall
    • Västerås
    • Göteborg
    • Luleå

Ansök senast: 2024-04-01

Projektledare Tillstånd Samråd

Publicerad 2024-02-01

 

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som projektledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste samhällsbyggande jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

 

Om tjänsten

Som projektledare för delprojekt Tillstånd Samråd leder, styr och ansvarar du för tillståndsarbetet inom de projekt du tilldelas. Du rapporterar till projektledare och enhetschef och kommer att vara en del av Svenska kraftnäts projektgrupp. Den här rollen passar dig som trivs med att självständigt driva dina ansvarsområden i stora komplexa infrastrukturprojekt. Du trivs i en roll där du förväntas ta beslut samt driva arbetet framåt tillsammans med övriga projektmedlemmar och konsulter.

I rollen som projektledare ansvarar du för samrådsprocessen och att ta fram miljökonsekvensbeskrivningar och koncessionsansökningar. Du driver processen för att utforma alternativ och fastställa sträckningen för samrådsunderlaget. Du ansvarar för tillståndshandlingar, löpande tillståndsarbete inom pågående tillståndsprövningar samt sammanställer ansökningar för tillstånden. Vidare leder samt genomför du möten med tillsynsmyndigheter där du ansvarar för dialogen med kommuner och myndigheter som länsstyrelser och Energimarknadsinspektionen med flera. I rollen som projektledare ställs du regelbundet inför komplexa avvägningar och målkonflikter relaterade till olika miljöaspekters påverkan.

Du ansvarar även för att identifiera och värdera tillståndsrisker som äventyrar tid, kostnader och kvalitet i samråd med projektledare. Vidare ser du till att arbetet med tillstånd, anmälningar och dispenser med fler genomförs enligt projektplan avseende tid, kostnad och resultat samt i enlighet med Svenska kraftnäts projektmodell.

I arbetsuppgifterna ingår även att:

  • upphandla, leda och följa upp konsulter inom delprojektet på ett effektivt sätt, samt kvalitetssäkra leveranserna utifrån tid, kostnad och kvalitet
  • kontinuerligt delta och bidra i verksamhetsutveckling inom enhetens ansvarsområden  

 

Svenska kraftnät gör nu en historisk och samhällsviktig utbyggnad av stamnätet då vi under åren 2000–2020 byggde 60 mil transmissionsnät. Vårt uppdrag de kommande tjugo åren är att tiodubbla detta och förnya och bygga uppemot 700 mil transmissionsnät och 200 stationer. 

Inom Svenska kraftnät har vi ett gemensamt arbetssätt där alla är delaktiga i utvecklingen av verksamheten och där du som medarbetare uppmuntras att vara kreativ och att bidra till förbättring och utveckling av rutiner och processer.

Du kommer att tillhöra enhet Tillstånd Samråd som är en enhet i stark tillväxt. Enheten består idag av 18 personer som samarbetar nära varandra i en kultur som präglas av ett öppet förhållningssätt inför både uppgift och kollegor. Enheten Tillstånd Samråd tillhör avdelning Samhällsbyggnad som idag har cirka 75 medarbetare och arbetar med mark- och tillståndsrelaterade frågor.

 

Om dig

Vi söker dig som har god samarbetsförmåga, då det i rollen är centralt att samverka med olika kontaktytor. Som delprojektledare driver du ofta flera projekt parallellt, därav krävs det att du har en god förmåga att skapa struktur för att vidare skapa resultat. Du är van att löpande prioritera bland dina arbetsuppgifter och arbetar självständigt och effektivt mot uppsatta mål.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

 

Du har en akademisk examen inom juridik, miljö, naturvetenskap, lantmäteri, samhällsbyggnad eller motsvarande relevant utbildning. Vidare har du:

  • erfarenhet av koncessionsprövnings- och/eller tillståndsarbete inom planering eller byggande
  • erfarenhet av miljöbalken
  • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av infrastrukturprojekt samt erfarenhet från energibranschen. Det är fördelaktigt om du har erfarenhet av plan- och bygglagen och att leda och styra konsulter i komplexa projektmiljöer. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av att ha arbetat på eller i nära samverkan med relevanta myndigheter såsom Länsstyrelsen, Energimarknadsinspektionen eller andra sektorsmyndigheter och att du innehar B-körkort.

 

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Västerås
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Resor förekommer i denna tjänst 
  • Sista ansökningsdag 26 februari 2024
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning

 

I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post sophie.berg@avancos.se. Rekryterande chef är Ingela Lindqvist, tel. 010-350 92 47 och ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. nr. 010-350 92 53. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se. 

 

 

 

Liknande jobb:

  • Örnsköldsvik
  • Heltid
Publicerad: 2024-01-29
  • Skövde