Ansök senast: 2024-11-29

Förvaltnings- och utvecklingsledare

Publicerad 2024-09-30

Vill du vara med i en ny era stamnätsutbyggnad för att nå klimatmålen och möjliggöra den gröna omställningen?

I Sverige görs nu stora satsningar på att elektrifiera industri- och transportsektorn med målet att nå Sveriges klimatmål om nettonollutsläpp av växthusgaser till 2045. Elektrifieringen spås mer än fördubbla Sveriges elanvändning till 2045. För att kunna ansluta dubbelt så mycket produktion och möjliggöra elektrifieringen krävs en kraftig utbyggnad och förstärkning av elnätet.

Svenska kraftnät är en möjliggörare i elektrifieringen och du kommer vara en viktig del av framtidens lösningar och ha stort fokus på att öka leveransförmågan för att lyckas femdubbla investeringstakten i elnätet. Effektiva systemstöd och processer är kritiskt för att vi ska lyckas!

Just nu söker vi två förvaltnings- och utvecklingsledare med syfte att stötta stations- och ledningsprojekt genom att förvalta och utveckla systemstöd.

Som förvaltnings- och utvecklingsledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation tillsammans med fantastiska medarbetare, sök dig till oss!

Om tjänsten

Förvaltningsledare på Svenska kraftnät arbetar enligt förvaltningsmodellen pm3, där en förvaltningsledare från verksamhetssidan och en förvaltningsledare från IT jobbar tillsammans för att förvalta och utveckla gemensamma objekt. Varje objekt består av flera systemstöd, inom ett avgränsat ansvarområde. Syftet med att samla flera systemstöd inom ett objekt, är att skapa förutsättningar för att styra och samverka utifrån andra perspektiv än linjeorganisationen.

Svenska kraftnät har nyligen skapat ett förvaltningsobjekt för att kunna fokusera på att förvalta och förbättra flera av våra IT-stöd, som är kopplade till stations- och ledningsprojekt. I din roll kommer du att tillhöra antingen division IT eller division Nät och arbeta tätt ihop med din kollega på den andra divisionen.

Tillsammans med din förvaltningsledarkollega, kommer du att ansvara för det övergripande och sammanhållande arbetet med att förvalta och vidareutveckla de IT-stöd som ingår i objektet. Du blir en brygga mellan verksamhet och IT där arbetet innefattar många olika typer av uppgifter, till exempel att förstå verksamhetens behov och förmedla det vidare till IT, samt att kommunicera till verksamheten vad som är möjligt att genomföra utifrån ett IT-perspektiv.

Tjänsten erbjuder en unik möjlighet att vara med från början för att starta upp objektet, samla in behov från verksamheten, omvärldsbevaka, planera, leda och samordna leveranser av IT. Under perioder kan du komma att leda utvecklingsinitiativ för specifika verktyg inom objektet. Arbetet innebär många kontaktytor dagligen, framför allt internt men även externt.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att:

  • Leda leveranserna genom att styra, planera och följa upp arbetet inom objektet.
  • Leda ett team bestående av tekniska specialister.
  • Samordna och styra externa leverantörer.
  • Ansvara för livscykel- och budgethantering för objektet.
  • Ansvara för objektets aktivitetslista.
  • Driva utvecklings- och förbättringsåtgärder inom objektets ansvarsområden.

Till din hjälp kommer du att ha flera erfarna och engagerade kollegor.

Om dig

I rollen som förvaltningsledare kommer samarbetet med dina kollegor vara en av nycklarna. Tillsammans med din närmsta förvaltningsledarkollega ansvarar ni för att förvalta och utveckla flera av våra IT-system, vilket innebär att ni kommer behöva arbeta målmedvetet och lösningsorienterat för att komma framåt. Vi letar någon som med en nyfikenhet och vetgirighet kan stå för förändring och utveckling av våra system.”

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:

  • Relevant akademisk utbildning, till exempel inom data/IT eller motsvarande kompetens som Svenska kraftnät bedömer likvärdig.
  • Flerårig erfarenhet av att leda och ansvara för IT-system. 
  • Erfarenhet av att arbetsleda team.
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift.

Meriterande:

  • Erfarenhet från motsvarande roll som tjänsteansvarig, förvaltningsledare, projekt-/programledare alternativt chef/teamledare.
  • Erfarenhet av budgethantering, avtalshantering och leverantörsstyrning.
  • Erfarenhet av att ha koordinerat och prioriterat ärenden.
  • Drivit förändringsprojekt som krävt både tekniska implementationer samt förändringar i arbetssätt och kultur.
  • Erfarenhet av arbete inom elnät.
  • Erfarenhet av agila arbetssätt.

Bra att veta

  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg/Stockholm.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50% #LI-hybrid.
  • Sista ansökningsdag 2024-11-04. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning. 

För frågor gällande rollen är du välkommen att kontakta rekryterande chefer Kamilla Nilsson, 070-622 86 60 samt Bertil Dyrberg 070-201 49 21. För frågor om rekryteringsprocessen finns ansvarig rekryterare Carl Isaksson tillgänglig på carl.isaksson@svk.se. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 87 72 och Mikael Hedenheim ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Liknande jobb:

Publicerad: 2024-09-10
  • Sundbyberg
Publicerad: 2024-09-17
  • Stockholm
  • Heltid
  • Malmö
  • Heltid