Incident Manager till Svenska Kraftnät

Publicerad 2022-10-21

Som Incident manager på Svenska kraftnät erbjuds du en spännande roll i kärnan av energiomställningen i Sverige. Du kommer att arbeta med kritiska incidenter inom IT i en av Sveriges mest samhällskritiska verksamheter.

Om tjänsten

Som incident manager tillhör du avdelningen IT Infrastruktur och drift på Svenska kraftnät. Svenska kraftnät IT har under de senast åren jobbat med att implementera de operativa ITIL-processerna. Vi söker nu en erfaren Incident manager som kan arbeta operativt med incidenter och vidareutveckla processen.

Dina arbetsuppgifter

I rollen som IT Incident Manager kommer du att leda de kritiska IT incidenterna som uppstår, coacha och stödja i problemutredningar tillsammans med Problem manager och teknikerna. En vanlig dag kan bestå av att du leder operativa IT-driftsmötenmed övriga processledare för att utveckla processerna samt säkerställer processefterlevnad. Som Incident Manager bidrar du till ökad stabilitet och snabbare åtgärdstider

  • Leda arbetet kring de kritiska incidenter och återrapportera dem till ledningen.
  • Coacha och stödja teknikerna i incidentprocessen
  • Medverka i nordiska samarbeten som berör incidenthantering.
  • Följa upp, utveckla och utbilda inom incidentprocessen.
  • Producera och uppdatera mallar, checklistor och andra processtöd.
  • Utveckla vårt ärendehanteringssystem kopplat till processerna.
  • Periodvis beredskap ingår i tjänsten.

Din bakgrund

Till den här rollen behöver du ha:

  • Erfarenhet av incidenthantering inom IT
  • Erfarenhet av utveckling och förvaltning av processer inom ramen för ITIL
  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.
  • Erfarenhet av att leda och fördela arbete.

Det är meriterande om du har:

  • ITIL-certifierad på minst foundation-nivå
  • erfarenhet av PM3 genom exempelvis arbetslivserfarenhet och certifieringar
  • erfarenhet av agila arbetssätt och devops
  • erfarenhet av elbranschen och kraftsystem
  • arbetslivserfarenhet av processledning inom IT.
  • erfarenhet av arbete med ITSM-ärendehanteringssystem

Dina personliga egenskaper

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och vi söker en lagspelare med personlig mognad, ödmjukhet och integritet. En ledare som har förmågan att ställa tydliga krav och förväntningar på ett sätt som gör att folk blir engagerade och lyssnar. Som person är du orädd, drivande, och har förmågan att leda och fördela arbetet.  Du är självgående, kommunikativ och har en stark initiativförmåga. Vår bästa kandidat är en förebild som föregår med gott exempel som tar fullt ägaransvar när rollen kräver det och har förmågan att engagera dina medarbetare i problemlösningar.

Vill du veta mer?

Kontakta gärna rekryterande chef Nickoletta Pihl 010-475 97 33. alternativt ansvarig rekryterare Mats Jalmert, mats.jalmert@svk.se.  Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Sista ansökningsdag

Välkommen med din ansökan senast den 5:e december 2022. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning. 

Vi ser fram emot din ansökan!

 

 

Liknande jobb:

  • Uppsala
  • Heltid
  • Uppsala
  • Heltid
  • Linköping