Snabbfakta

    • Forsmark

Kategorier:

  • Data och IT
  • IT-support
  • Chefer och ledare

Ansök senast: 2022-07-24

Chef Service Desk Nuclear Front Office Vattenfall IT (Nuclear IT Solutions)

Publicerad 2022-06-23

Gillar Du att leda i förändring och vara en del i att skapa nytt? Nu söker vi en chef till Service Desk Nuclear Front Office i Forsmark.
 
Vattenfall Nuclear IT Solutions har högt uppsatta mål och siktar på att leverera stabil och säker IT i världsklass. Organisationen är en integrerad del av Vattenfall IT som är en internationell internleverantör av IT inom Vattenfall. Avdelningen som levererar IT till kärntekniska anläggningar inom Vattenfall, Nuclear Solutions, genomgår en spännande förändring där tidigare tre organisationer och leveranser ska bli en. I denna nya sammanslagna avdelning finns idag en grupp som hanterar Service Desk support , men som pga sin växande gruppstorlek nu kommer delas upp i två undergrupper, en för Front Office och en för Back Office.
 
Vi kan erbjuda dig en spännande chefsroll där du blir del i att skapa en framtida IT-leverantörsorganisation för svensk kärnkraft. I rollen kommer du att leda Service Desk Nuclear Front Office som tillsammans med Back Office tillhandahåller Service Desk Support till alla Vattenfalls kärnkraftsanvändare. Du är en trygg ledare som skapar förtroende och som vill växa i din ledarroll!
 
 
Du kommer att ingå i en organisation som värderar säkerhet, öppenhet, kontinuerligt lärande och samarbete högt, och vara en del i en mindre och nyetablerad ledningsgrupp som har sitt fokus på Service Desk.
 
Ditt ansvar som Chef- Service Desk Nuclear Front Office
Du kommer att leda en grupp som huvudsakligen levererar Service Desk support i första linjen, dvs möter IT användarna i telefon, via webkontakt eller i fysisk walk-in support. I ditt ansvar kommer också ett tätt samarbete med motsvarande ledare för Service Desk Back Office krävas, där ni tillsammans jobbar mot gemensamma mål och en helhetsleverans.
 
Ditt huvudsakliga fokus kommer att ligga i att säkerställa att gruppen har rätt kompetens och förutsättningar för att kunna leverera förstklassig support samt att kärnkraftsanvändarnas förväntningar på tillgänglighet och lösningsförmåga uppfylls. Du tillser att gruppen följer processer och rutiner i enlighet med kärnkraftens krav, att ständiga förbättringar och samarbete alltid finns med på agendan samt att medarbetarna växer och trivs. Du är även en aktiv och drivande del av ledningsgruppen för Service Desk och bidrar till det strategiska arbetet.
 
Du har personal- samt arbetsmiljöansvar för gruppen.
Gruppen består idag av drygt ett femtontal interna och externa medarbetare med olika bakgrund placerade på fyra orter. Idag är majoriteten av gruppen externa medarbetare men med strategin att omvandla flera av dessa till interna medarbetare genom rekrytering.
 
 
Dina arbetsuppgifter:
Som gruppchef blir dina huvudsakliga arbetsuppgifter att leda, planera, samordna och följa upp arbetet för Service Desk Front Office. Du driver förändringar och förbättringar där så behövs och tillser att gruppen har vad den behöver för att kunna utföra sina uppgifter. Exempel på arbetsuppgifter kan vara:
• Säkerställa medarbetares kompetens
• Röja hinder och skapa ett gott arbetsklimat som gör att medarbetarna trivs
• Coacha genom förändring och till ökat eget ansvar hos medarbetarna
• Driva förbättring och innovation
• Driva initiativ i ledningsgruppen
• Delta i det strategiska arbetet inom Service Desk
 
 
Dina personliga egenskaper:
• Förtroendeskapande, både inom den egna gruppen och mot övrig verksamhet
• Trivas i förändring och ha en naturlig strävan till förbättringar
• Trygg i ditt ledarskap och förmåga att hantera konflikter
• Ödmjuk, kommunikativ och samarbetsorienterad
• Intresse för struktur, ordning och reda
• Serviceinriktad och drivs av att skapa god kundnöjdhet
 
Vi ser gärna att du har:
• Körkort då tjänsten kräver resor
• Högskoleexamen inom relevant område, såsom IT eller alternativt gedigen arbetslivserfarenhet som arbetsgivare anser vara relevant
 
Det är även meriterande om du har
• Erfarenhet av att leda ett operativt team
 
 
Vad vi erbjuder:
• Stor möjlighet till utveckling, både inom Nuclear IT Solutions, Vattenfall IT och övriga Vattenfall
• En inkluderande arbetsplats med fokus på medarbetaren och som värdesätter social gemenskap
• Möjlighet till visst distansarbete
• Bra förmånspaket så som arbetstidsförkortning, friskvårdsbidrag och föräldraledighetstillägg samt löneväxling t ex personalbil och hushållsnära tjänster.
Det är meriterande om du har en bakgrund inom IT och att du som ledare drivit förändringsarbete med gott resultat samt att du kan har grundläggande kunskaper i engelska (tala/skriva).
Du kommer att rapportera till gruppchef för Vattenfall Nuclear IT Service Desk.
 
 
Placeringsort: Forsmark
 
För ytterligare information
Vid frågor om tjänsten kontakta Sara Lihnell 070-6037687
Vid frågor om rekryteringsprocessen kontakta Rekryterare: Teri-Anne Brink teri-anne.brink@vattenfall.com
 
Fackliga representanter
Vatkovic Silvija (Akademikerna), Inger Strandberg (Unionen), Christer Gustafsson (Ledarna), Lennart Bengtsson (SEKO). Kontakt: +46 8 739 50 00.
Välkommen med din ansökan senast den 24:e juli 2022
 
Vattenfall är en del av Sveriges samhällskritiska funktion, därmed är många av våra tjänster säkerhetsklassade. Är denna tjänst säkerhetsklassad kommer säkerhetsprövning genomföras innan anställningen, i enlighet med säkerhetsskyddslagen..

Liknande jobb

Publicerad: 2022-06-13
  • Karlstad
  • Heltid
Publicerad: 2022-05-30
  • Göteborg
  • Heltid