Karriärstips

Kommunikation, Mernosh Saatchi, Humblestorm

Som grundare och vd för kommunikationsbyrån Humblestorm omsätter Mernosh Saatchi idag närmare 40 miljoner kronor om året. Hon har fått ta emot flera utmärkelser för sitt företagande och finner stark drivkraft i att utveckla verksamheten, lönsamhet och nöjda kunder. Det var under tiden på KTH i Stockholm som Mernosh Saatchi tillsammans med tre studiekamrater drog igång Humblestorm. Mernosh, som läste elektroteknik, hade ett stort intresse för både teknik och att tala inför människor. Tre terminer in på utbildningen skaffade hon sig ett extrajobb på Microsofts marknadsavdelning och certifierade sig på företagets produkter, höll i utbildningar och seminarier, representerade Microsoft och presenterade deras produkter på scen. Så småningom väcktes idén att knoppa av en del av Microsofts eventverksamhet och erbjuda tjänsterna även till andra teknikföretag. Humblestorm föddes och byråns första kund blev, just det, Microsoft. Idag har Humblestorm arbetat med flera världsledande teknikföretag. Bland kunderna finns exempelvis Telia, Samsung, Microsoft och Intel. Hur vågade du som ingenjörsstudent i grunden satsa på kommunikationsbranschen? – För att skapa kommunikation som berör och gör skillnad så måste man ha djup kunskap om kundernas affärer och utmaningar. Min ingenjörsbakgrund har hjälpt mig förstå de IT- och telekombolag som vi har jobbat med under åren. Humblestorms affärsidé är att kombinera teknisk kunskap och kommunikation genom fysiska möten och upplevelser. Vilka utmaningar hade du inledningsvis som företagare? – Svårast i början var att värdera min och mina medarbetares tid och därmed ta rätt betalt. Det var nog alldeles för många gratistimmar och nätter. Men vi hade mycket kul! En annan utmaning har varit att växa i de olika ledarrollerna som krävs. Att börja som inspiratör och ledare för att så småningom, när företaget växer, bli chef, vd, strateg med mera. Nätverken är viktiga! Mernosh är idag trygg i sin vd-roll och menar att hon månar om sitt bolag – både externt med kundrelationer och internt med medarbetarna. Hur skulle du beskriva dig som ledare? – Jag är nog mycket en motivator. Positiv och glad, med väldigt mycket energi. Sedan hoppas jag att jag är lyhörd och ödmjuk. Att jag tar in vad andra säger och att mina anställda kan prata med mig. Jag har ett stort behov av att kontinuerligt hitta nya utmaningar och att aldrig sluta lära mig nya saker. Jag vill omge mig av smarta och drivna människor som utmanar mig och får mig till att utvecklas. Vad tittar du lite extra efter när du gör nyrekryteringar? – Personkemi. Vi spenderar mer vaken tid med våra medarbetare än med våra respektive hemma. Vi måste trivas ihop, gilla att umgås med varandra på dagarna och respektera varandra. Gärna personer som inte är helt lika alla andra på kontoret, mångfald i kultur, intressen, kön och etnicitet gör det spännande! Vad tycker du att man som nyanställd ska kunna kräva av sin chef? – Feedback. Kontinuerlig feedback, gärna på veckobasis, både positiv och negativ. Vet man inte vad man gör bra eller dåligt kommer man inte utvecklas på bästa sätt. Att be om feedback sätter också press på chefen att formulera vad som är bra eller mindre bra och visa på vad och hur olika agerande värderas. Vilket råd kan du ge nyexaminerade ingenjörer inför deras framtida karriär? – Investera tid i era nätverk och visa alla ni träffar respekt, även om ni inte tycker om dem. Sverige är litet, bra nätverk är viktigt.